onsdag 21 juli 2010

Barn fulla av sommar

Det är sommar och jag rör mig i barnrika miljöer. Jag möter många barn i deras "vardagsrum" - helt tryggt inlemmade i sommarlovet - om de börjat skolan - eller semester om de inte gjort det ännu. Jag mötte denna tigerpojken (som jag mött andra gånger - men inte som tiger). Det var spännande att se hur hans identitet förvandlades när han fick ett tigeransikte. Från att vara lite tillbakadragen började han att ryta och puffa på oss vuxna, han bjöd upp till lek och jag hängde på. Jag såg en tiger - han var enligt sig själv ett lejon - men det rådde ingen tvekan om att vi hade roligt.

En till ögonblicksbild jag ger er - utan illustration. En pojke eller flicka som sitter i ett öppnat caféfönster - överkroppen ligger över fönsterkarmen - huvudet vilar med ansiktet utåt mot världen - ena örat ner mot karmen. Ögonen är halvslutna. I handen finns en rödgul lastbil som barnet rullar av och an av och an framför sig. Jag går förbi - och säger Vrom vrom. barnets ögon letar efter ljudet. vrom vrom. Barnet hittar ögonkontakt med mig - främmande människa. Barnet ler och tutar. Vi kommunicerar så en stund - tills hans mor ropar på honom - vi blinkar hejdå och tack för lekstunden.

Jag blir gärna uppbjuden till lek! Lek är något vi bör syssla med hela livet. lek - lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar