tisdag 13 juli 2010

alla är störda på sitt sätt

Har ni tänkt på hur mycket normer vi har runt omkring? En norm är något du förväntas att göra för att du tillhör ett visst sorts fack Du blir utan att du bett om det dagligen indelad i olika sorters fack av människor. Vi människor sorterar för att förenkla världen, det är nämligen svårt att minnas alla människor som individer. Några exempel är: man, kvinna, barn, feminist, lärare, kändisar, pluggis, vänstervriden eller utvecklingsstörd.

Jag funderar lite på det här med utvecklingsstörda. Jag stör mig på samhällets fördomar om olikhet. Dagens mediaklimat pumpar upp olikheter som om det vore en monster-cirkus där de olika skall ställas ut för att tittas på. Det är väldigt mycket gottande i andras misslyckanden. Och det stör mig nåt otroligt att utvecklingsstörda ibland ses av folk som ett misslyckande. Hur kan en människa vara misslyckad? Människor fryser ut alla avvikande.


Tänker på hur dessa olika har gömts bort och kallats för åtskilligt konstigheter. Det värsta jag kan tänka mig av dessa ord är Sinnesslö. Tänk på ordet. Sinnes - slö. Slö i sinnet? De jag känner som skulle kunna sorteras under den benämningen är inte de som skulle definieras som utvecklingsstörda. Mer troligt att en så kallad normalstörd kille som lever livet framför tvn utan att fundera eller göra egna aktiva val skulle jag kalla sinnesslö. Utvecklingsstörda lever med hela sinnena utanpå. Jag blir avundsjuk hur de så okomplicerat bara låter sig hända där vi normalstörda censurerar varandra.

Att få bli någon, att få vara bra på något som Pär Johansson från Glada Huddik säger, det betyder allt. Ingen ska säga att någon inte kan något! Du kan allt - allt som du vill. Det du inte kan - det vill du inte tillräckligt hårt.

Jag tror att alla är störda. på ett eller annat sätt.

2 kommentarer:

  1. Shit vad bra du är Alex! Vem f-n är normal??
    Hur skulle världen utvecklas, hur skulle uppfinningar och nya idéer komma om alla var "normala" och stöpta i samma form? Kreativitet kräver nog lite störda människor! Detta är jätteintressant, ska skriva ett inlägg om kreativitet en annan dag!

    SvaraRadera
  2. Vad är det vi strävar efter egentligen - jag blir alldeles mörkrädd för att vi ska vara lika - däremot ska vi erbjudas likvärdighet i skolan. Må gott - A-M

    SvaraRadera