onsdag 18 november 2009

"Kunskap är det du har i skorna"



Kunskap. Vad är kunskap? Kunskap är brett och vitt område. Men jag tillåter detta inlägg bli poetiskt och existensiellt subjektivt.

På teckenspråk tecknas kunskap likadant som vetande: du för en flat hand mot pannan upprepade gånger. Det skulle jag kunna tänka mig att de flesta förknippar med Kunskap... Det sitter i huvudet. Jag viker av från den uppfattningen - jag tycker vi ofta ger hjärnan mer credit än vad den är värd egentligen. Om vi tittar på hur barn ritar kan vi konstatera att de första avbildningarna av människor är så kallde "huvudfotingar". Barn avbildar inte det dom ser utan det som dom uppfattar som viktigt. Alla huvudfotingar visar på ett rätt komiskt sätt hur vi alla värderar i vårt samhälle. Ett huvud med ben på, i bästa fall händer. Allt däremellan är borta, vi har inte ens något hjärta. Benen har bara en funktion, att förflytta hjärnan från A till B.

Kunskap för mig är att vara hemmastadd på ett erfarenhetsområde. Det är något som jag processat genom studier eller erfarenheter och som sitter i ryggmärgen. Det är inte en bok som du ögnat igenom utan det är de minnesanteckningar du har i marginalerna i en nött bok du ofta går tillbaka till, som du minns. Men kunskap kan enligt mig också vara enfarenhet du har gjort med kroppen, till exempel ett rörelserelaterat minne som ett danssteg till exempel. Ju fler sinnen som aktiveras vid ett tillfälle - det har bland annat Howard Gardner påstått med sina olika intelligenser.

Det finns en kunskap som ofta benämns som Tyst kunskap. Min uppfattning om Tyst kunskap är att det är ett flumstämplat begrepp som misshandlats till att bli något du kan skylla på när du inte kan formulera vad du vet. Jag tror dock att Tyst kunskap är sådana erfarenheter som leder till en känsla av hur något fungerar - men som du nödvändigtvis inte sätter ord på. Det kan låta snartlikt men betoningen ligger på att du har en känsla av kunskap - du vet fortfarande inte - men du får en intuativ känsla av att det står till på något speciellt vis. Du KAN formulera det, men väljer att inte göra det. För mig är kunskap något du kan formulera för en annan person, du äger inte kunskap om du inte kan formulera den. Kunskap gör att du kan argumentera för eller emot och kan ha en åsikt.

Kunskap är det du har i skorna sa ett barn till mig för ett tag sen. Jag tycker det kan vara en fin metafor för min kunskapssyn. För mig är det ofta svårt att hitta skor som passar gott. Men när det väl passar så går jag i dom jämt. Det handlar att hitta sina par skor på området som du vandrar på. De skorna som inte ger dig skoskav eller glappar. Du måste känna dig bekväm i dina skor innan du går på långvandring och det tar ett tag att gå in i skor. Samma tycker jag kan gälla för kunskap.

Eller vad säger du Maria?

2 kommentarer:

  1. Mycket klokt sagt av en klok kvinna! Jag håller med i mycket av det du säger, jag tror ju på att kroppen har kunskap som inte är synlig för oss därför att vi inte litar på att vi kan....Jag älskar din metafor med skorna, att hitta sina par skor som man kan gå bekvämt i..ja det är ju kunskap...att känna sig trygg i det man kan!! Och man måste nog prova några olika par skor som skaver först innan man hittar hem!

    SvaraRadera
  2. Jo. jag blev nästan förvånad nu när jag läser igenom min egen text - kan jag tänka sådär?!

    Förresten: läs artikeln i Pedagogiska Magasinet om Ann Bamford. Måste verkligen läsa hennes avhandling!

    SvaraRadera