söndag 12 juli 2009

Sångskatt funnen!


Jag vill tipsa om uppföljaren till boken Tjuderuttan, sa Räven. Sikelej sa Kamelen är med både bok och cd-skiva proppfull med nytt (och något gammalt) stoff att ta med till klassrummet i höst. Jag tror att det finns sånger för alla i den här boken, både stora och små, även om jag märker en viss favorisering av målgruppen förskola-åk3. Jag hittar här allt från sorgliga Ryska visor till hoppiga mazurkor från Norge. Det finns massor av rörelse i dessa låtarna, som är uppdelade under rubriker som tex Klapp-Rytm och Ringdans. För oss som är "notblinda" (än så länge hör jag till den kategorin, trots allt) finns det en dubbelcd fullproppad med alla låtar, ofta i 1-3 versioner både på orginalspråk och svenska. En sångskatt värd alla pengar, härlig fortbildning och en dörr till olika klanger, rytmer och rörelser från många hörn av världen.
Just nu är favoriterna "Mala Peppar"(Serbiska), "Örnen" (Arabiska), "Kilowatt" (Youroba), "Kråka kåka" (Twi), "Två är vi i båten" (Finska). Fler kommer det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar